سیگار
نوشته شده توسط : محمد

سیگار

اولين‌ بار، اولين سيگار
چه چيزي در پک زدن به يک نخ تنباکوي دودزا پنهان است که باعث شده يک چهارم از جمعيتي که سيگار کشيدن به شکل عادت روزمره آنها درآمده، اين کار را از سنين نوجواني آغاز کنند؟
اگر اين حقيقت که سيگار کشيدن، خطر جدي براي سلامت انسان است يا اين حقيقت که بهاي يک خوشي کوچک برابر است با بدبو شدن دهان و هواي بازدم شما؛ نمي‌تواند مانع از مصرف آن شود بايد ديد چه دليل خاصي براي سيگار کشيدن وجود دارد و انگيزه انجام اين کار چيست؟
حقيقت اين است که هر فرد سيگاري پاسخ متفاوتي به اين پرسش خواهد داد. هر فرد به دلايل گوناگوني سيگار روشن مي‌کند که به برخي از اين عوامل مي‌پردازيم.

کنترل حالت‌هاي روحي
استفاده از تنباکو، اثر تحريک‌کننده‌اي دارد و روي بخش‌هايي از مغز اثر آرامش‌دهنده دارد. به همين دليل است که برخي از مردم براي حفظ هوشياري خود يا گاهي اوقات حفظ خونسردي، رهايي از فشارهاي عصبي يا رفع خستگي در موقعيت‌هاي اجتماعي مختلف، از سيگار استفاده مي‌کنند.
تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که آقايان بيشتر از بانوان براي کنترل احساسات خود از سيگار استفاده مي‌کنند، به ويژه اگر احساس کنند عصباني يا غمگين هستند.
بر اساس اين فرضيه، پسرها برخلاف دخترها تمايلي به صحبت کردن درباره احساسات خود و در ميان گذاشتن آن با ديگران ندارند چرا که عقيده دارند اين کار برخلاف طبيعت مردانه آنهاست. در نتيجه، آنها از روش‌هاي جسمي براي بيان حالت‌هاي روحي خود استفاده مي‌کنند. يکي از اين روش‌ها مي‌تواند شروع يک دعوا يا سيگار کشيدن باشد.

نتايج يک پژوهش براي سيگاري‌ها
در تحقيقي که به تازگي انجام شده است، 17 درصد سيگاري‌ها فکر مي‌کردند که در امتحانات خود موفق نمي‌شوند، در حالي که تنها 10 درصد دانشجويان غيرسيگاري چنين تصوري داشتند. به اين ترتيب آيا باز هم فکر مي‌کنيد که سيگار کشيدن به شما اعتماد به نفس مي‌بخشد؟

کاهش وزن
بسياري از مردم، به ويژه بانوان معتقدند که سيگار کشيدن باعث کاهش وزن آنها مي‌شود يا حتي کمک مي‌کند که آنها باريک و لاغراندام باقي بمانند. اين عقيده تصوري موهوم و البته يکي از خطرناک‌ترين آنها است. ممکن است مصرف نيکوتين اشتهاي شما را کم کند اما افرادي که به سيگار روي مي‌آورند، به‌طور غيرارادي وزن کم مي‌کنند. به ياد داشته باشيد که هر قدر وزنتان افزايش يابد، تحت تاثير اين حقيقت قرار مي‌گيريد که تمايل بيشتري براي خوردن داريد و براي کم کردن اشتهاي خود ناگزيريد بيشتر سيگار بکشيد.
بنابراين هنگامي که اين حقيقت را پذيرفتيد و به دنبال راهي براي ترک سيگار هستيد، روشي غير از رفتن به سراغ يخچال را انتخاب کنيد و در نهايت اگر واقعا احساس گرسنگي کرديد، از غذاهاي سالم و کم‌چرب استفاده کنيد.

شيوه زندگي
بعضي از مردم به عادت سيگار کشيدن روي مي‌آورند زيرا بسياري آن را نشانه‌اي از فرهنگ يا نافرماني مي‌دانند. در حقيقت، بررسي‌هاي اخير نشان داده است که تقريبا 40 درصد از جوانان معتقدند که سيگاري‌ها کمتر خود را با عادت‌هاي اجتماعي تطبيق مي‌دهند تا افراد غيرسيگاري.

تاثير دوستان
تحقيقات نشان مي‌دهد که دوستان مهم‌ترين عامل تعيين‌کننده براي سيگاري شدن افراد به شمار مي‌روند. اگر يکي از دو دوست نزديک سيگار بکشد احتمال اينکه نفر دوم نيز از کار او پيروي کند، وجود دارد.
در همه جاي دنيا، رفتارهاي يک دوست، تاثير قوي بر شيوه زندگي نوجوان و جوان دارد.
بنابراين افراد نمي‌توانند بگويند که اين تاثير را ناديده مي‌گيرند و براي اينکه از طريق دوستان سيگاري نشوند بايد اعتماد به نفس دروني خود را تقويت کنند تا کمتر دست به انجام کارهايي مانند امتحان کردن سيگار بزنند.

عوامل اعتيادآور
متخصصان علوم بهداشتي معتقدند که سيگار اعتيادآور است البته شما مي‌توانيد همين مطلب را از سيگاري‌ها نيز بشنويد. آنها به شما خواهند گفت که اعتياد به سيگار چقدر آسان است. برخي از دلايل اعتياد به سيگار شامل موارد زير است:
از نظر روان‌شناسي هر چيزي که شما بر اساس عادت و براي تغيير روحيه از آن استفاده کنيد، برايتان وابستگي به وجود مي‌آورد. وقتي اين وابستگي نسبت به سيگار باشد، معني آن اين است که سيگار روشن مي‌کنيد زيرا احساس مي‌کنيد که بدون سيگار نمي‌توانيد خود را کنترل کنيد. نيکوتين تنها ماده مخدري است که در هنگام استفاده از آن مي‌توانيد به ديگر فعاليت‌هاي خود نيز ادامه دهيد. اين ويژگي ادامه عادت سيگار کشيدن را ساده‌تر مي‌کند.
نيکوتين تاثير مستقيمي بر کارکردهاي مغز شما دارد. اين ماده به گونه‌اي روي مغز تاثير مي‌گذارد که فرد مي‌پذيرد به طور طبيعي، براي انجام کارهاي خود به اين ماده نياز دارد.
اعتياد به سيگار يک شبه اتفاق نمي‌افتد. از نظر اغلب مردم، کشيدن چند سيگار اول واقعا ناراحت کننده است. علت نيز اين است که نيکوتين در همان ابتدا نمي‌تواند خود را به همه مناطق مغز برساند. تنها استفاده از چند سيگار ديگر است که اين کار را انجام مي‌دهد. ادامه اين عادت مشکلات بسياري ايجاد مي‌کند زيرا مي‌فهميد که ديگر نمي‌توانيد به راحتي آن را ترک کنيد.

خاطرات يک نوجوان سيگاري
تاکنون فکر کرده‌ايد که افراد سيگاري چگونه نخستين سيگار خود را کشيده‌اند؟ داريوش نوجوان 16 ساله‌اي است که خاطره سيگاري شدنش را براي ما تعريف کرد:نخستين سيگار را يکي از دوستان نزديکم به من تعارف کرد و من نيز که براي دوستي‌مان خيلي ارزش قايل بودم، نتوانستم نه بگويم.
سيگار را روشن کردم و کشيدم اما حالم به هم خورد. طعم منزجرکننده‌اي داشت و من نتوانستم درک کنم که چرا بعضي‌ها ميل زيادي به سيگار کشيدن پيدا مي‌کنند. چند روز بعد، سيگار ديگري روشن کردم.
فکر مي‌کنم فقط از روي کنجکاوي بود زيرا به نظر مي‌رسيد همه دوستانم از سيگار کشيدن لذت مي‌برند. خودم را عادت دادم که آن سيگار را بدون سرفه کردن تا آخر بکشم، گرچه در انتها باز همان احساس دفعه اول را داشتم. پس از آن، يک هفته‌اي سيگار نکشيدم اما بعد از اين مدت به يک مهماني رفتم و در آنجا باز هم سر‌و‌کله سيگار پيدا شد.
اين بار بدون هيچ ناراحتي سيگار کشيدم. احساس مي‌کردم که مي‌دانم چه کاري انجام مي‌دهم و بزرگ شده‌ام. علاوه بر آن، سيگار کشيدن باعث شد ديگر احساس نکنم فردي جداي از ديگران هستم؛ آن هم وقتي که همه اطرافيانم داشتند سيگار مي‌کشيدند. با اين همه تازه آن هنگام بود که فهميدم سيگاري شده‌ام و بايد از اين به بعد براي خودم سيگار بخرم. به همين دليل اولين پاکت سيگارم را خريدم و هر وقت با دوستانم بيرون مي‌رفتم تفريحي يکي مي‌کشيدم. هنگامي که بيرون از خانه بودم، تعداد بيشتري سيگار مي‌خريدم. به نظر نمي‌رسيد تفريح گراني باشد و خرجم نيز خيلي بالا نرفته بود.
بعضي‌وقت‌ها هم که مدرسه بوديم، يواشکي با دوستانم براي سيگار کشيدن به پارک نزديک مدرسه مي‌رفتيم و حسابي خوش مي‌گذرانديم. احساس تعلق به يک گروه در من شکل مي‌‌گرفت و من نيز از اين احساس تعلق لذت مي‌بردم و فکر مي‌کردم هر وقت اراده کنم مي‌توانم سيگار را کنار بگذارم اما حالا فکر مي‌کنم ترک سيگار مشکل است و اي کاش از همان اول به تعارف دوستم که خيلي دوستش داشتم نه مي‌گفتم.»

منبع:http://www.salamat.com





:: موضوعات مرتبط: جوان در دام و کمین کنندگان برای جوانان , ,
:: برچسب‌ها: سیگار ,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: